רגישות מפרק כף היד

מפרק כף היד נמצא בשימוש תכוף במהלך היום, הוא נחשב לאחד ממפרקי הגוף המועדים לפורענות עקב מיקומו, תפקידיו ורגישותו. חשוב לציין כי מפרק כף היד מספק את הבסיס הנדרש לפעולות מוטוריות עדינות של האצבעות, ובגלל המבנה האנטומי הייחודי והתנועות הרבות של המפרק האזור מועד לפציעות חמורות ולהתפתחות דלקת. לא מעט אנשים, ביניהם גם ספורטאים חובבים ומקצועיים, מתלוננים על רגישות וכאבים במפרק כף היד. אם אתם סובלים מכאב משמעותי באזור מפרק כף היד חשוב להגיע לאבחון מקצועי ויש טיפולים יעילים ודרכים למניעת החרפת הכאב והדלקת.

 

מה הגורמים העיקריים לכאב ולבעיות במפרק כף היד?

מפרק כף היד מורכב משמונה עצמות שורש כף היד, באנגלית Carpal bones. אלו עצמות זעירות המונחות זו לצד זו, ועצמות שורש כף היד יוצרות את החיבור בין עצמות האמה לחמשת עצמות הגלילים שבכף היד. העצמות מחוברות על ידי רצועות באורכים שונים הממוקמות בזוויות שונות. הרצועות מייצבות ומקבעות את העצמות והן מאפשרות תנועה בכיוון מסוים ומוגדר.

הגורמים העיקריים לכאבים בשורש כף היד הם:

  • עומס יתר ושימוש רב במפרק כף היד.
  • דלקת מפרקים שגרונית הנפוצה במפרק כף היד או דלקת זיהומית אחרת הגורמת לכאב חד ולסבל רב.
  • פציעות וטראומה בגלל השימוש התכוף בידיים ובאצבעות.
  • פציעות ספורט.
  • תסמונת התעלה הקרפלית, תופעה נפוצה כיום בגלל המעבר לעבודה בסביבה ממוחשבת הגורמת ללחץ משמעותי על העצב המדיאני שעובר בתעלה הקרפלית, זו תופעה נפוצה מאוד בקרב עובדי הייטק, קלדניות, מזכירות ועוד.
  • תסמונת דה קרווין, אצבע הדק, דלקת מפרקים ניוונית.

 

הקלה על כאב במפרק כף היד

אנשים רבים סובלים מכאבים באזור שורש כף היד, אך במקרים רבים הכאב אינו מעיד על בעיה מורכבת או תסמונת חמורה המחייבת טיפול מקצועי. במקרים מסוימים ניתן להקל על הכאב באזור מפרק כף היד ללא לפניה לרופא או לכירורג. יש טכניקות טיפול ביתיות שעשויות להקל על הכאב, אך אם הכאב כרוני ולא חולף מעצמו, ובמצבים שבהם הכאב בלתי נסבל וגורם לפגיעה בתפקודי היום – מומלץ לפנות במהירות למרפאת כף היד או למכון פיזיותרפיה כדי לעבור אבחון מקצועי ולקבל טיפול בהתאם לממצאי הבדיקה.

השיטות הביתיות המומלצות להקלה על כאב במפרק כף היד הן:

  • מנוחה קצרה לכף היד, אפשר ללבוש כפפה אלסטית ייעודית לקיבוע המפרק ולהקלה על כאבים.
  • נטילת משככי כאבים בהתאם לצורך ורמת הכאב.
  • קומפרסים קרים וחמים באזור המפרק.
  • קיבוע כף היד בעזרת תחבושת אלסטית.
  • תרגול תנועה של מפרק כף היד כדי לשפר טווח תנועה ולהקל על נוקשות באזור ועל כאבים.

אם הכאב במפרק אינו חולף לאחר כשבועיים או שהוא הולך ומתחזק, ובמצבים שבהם האזור מתנפח, היד הופכת לנוקשה, סובלים מתחושת נימול באזור ויש פגיעה בתפקוד המפרק – יש להגיע לאבחון מקצועי.

 

טיפול מומלץ לכאב במפרק כף היד

הטיפול המומלץ כיום למי שסובל מכאב משמעותי או מדלקת במפרק כף היד מבוסס על פיזיותרפיה. יש טכניקות שונות מתחום הפיזיותרפיה להקלה על הכאב ולטיפול בדלקת במפרק כף היד, לרוב משלבים גם ריפוי בעיסוק כדי להשיג תוצאות אופטימליות.

לעיתים משלבים בתוכנית הטיפולים גם טיפול באמצעות גלי הלם, ובהתאם לצורך לוקחים אנטיביוטיקה ותרופות כדי להעלים את הדלקת באזור. אם הכאב משמעותי ונמשך יותר משבועיים הרופא ימליץ על צילום רנטגן. אם הכאב נובע מתסמונת התעלה הקרפלית הצוות המטפל ימליץ על טיפול בסטרואידים וקיבוע האזור בתחבושת ייעודית. במקרים החמורים יש לעבור ניתוח לשחרור הלחץ בשורש כף היד.

תוכן עניינים

Nursing Home Guidance

הנחיות חשובות לבחירת בית אבות סיעודי

במהלך בחירת בית אבות סיעודי, חשוב להבין את צרכי האדם שצפוי להתגורר במקום. זה יכול להיות הכל מהכוח הפיזי של האדם, המצב הנפשי שלו, הצורך בטיפולים מיוחדים או הצורך באישורים מסוימים. הכרה תמהה בצרכים תוכל להכווין את החיפוש אל המקום המתאים ביותר.

לקריאת המאמר »
עורכת דין

הבטחת מורשתך: המשמעות של יצירת צוואה לאזרחים ותיקים

ככל שאנו נכנסים לשנות הזהב שלנו, זה הופך להיות יותר ויותר חשוב לעשות סידורים לעתיד. זקנים רבים מתעלמים מהחשיבות והצורך ביצירת צוואה. קשישים רבים מניחים שרכושם יעבור אוטומטית ליקיריהם, אך ללא צוואה, אין ערובה לכך שרצונותיהם יתגשמו.

לקריאת המאמר »