מודל ירושה עצמית מול משכנתא הפוכה

כמעט כל אדם שרוכש דירה בישראל מכיר את שלב לקיחת המשכנתא. מדובר על שלב הרלוונטי לכל אדם שמעוניין לרכוש דירה, אך אין בידיו את מלוא הסכום לצורך רכישתה. בעוד שמרבית האנשים מכירים את המשכנתא הרגילה שנוטים לקחת כהלוואה גדולה כאשר מעוניינים לרכוש דירה, הרי שישנם כאלה שזקוקים למשכנתא מסוג אחר. בני הגיל השלישי לא פעם בוחרים במשכנתא הפוכה.

מדובר על מצב שבו יש כבר בעלות על דירה או בית ובעלי הנכס משעבדים אותו לטובת משכנתא. במקרים שכאלה, יהיו דורשי המשכנתא כאמור בני הגיל השלישי שהם אנשים מעל גיל 60, אשר זקוקים לכסף נזיל נוסף למטרות שונות. אולם מעבר למודל משכנתא הפוכה, ניתן למצוא כיום גם את מודל ירושה עצמית שפותח ע"י עו"ד אלון ברץ.

 

משכנתא הפוכה – במה מדובר?

משכנתא הפוכה היא משכנתא שניתנת לבני 60 פלוס בכדי לאפשר להם סכום כסף נזיל וזאת כתוצאה משעבוד של נכס נדל"ן המצוי בבעלותם. את פתרון המימון המדובר מציעות חברות ביטוח וכן חברות מימון בנקאיות אשר יעבירו סכום חודשי קבוע לחשבון של בעלי הנכס. המשכנתא המדוברת מאפשרת להשיג בצורה מהירה סכום כספי משמעותי שזקוקים לו. חשוב לדעת כי המשכנתא מתאימה גם לבעלי נכס שיש להם יורשים. בכדי להתחיל את ההליך המדובר כדאי מאוד לפנות לחברה מקצועית ומנוסה העוסקת בתחום וזאת בכדי שתעניק את ההכוונה הנדרשת.

 

ירושה עצמית – במה מדובר?

בדומה למשכנתא הפוכה, גם ירושה עצמית רלוונטית עבור אנשים בני הגיל השלישי שיש להם נכס נדל"ן בבעלות שלהם אך חסר להם כסף נזיל. לרוב יהיו אלה אנשים מעל גיל 60 שמעוניינים לשפר את איכות החיים שלהם ובד בבד, להישאר להתגורר בבית שלהם. במודל המדובר למעשה מבצעים מכירה של הנכס על ידי בעליו כאשר הם ממשיכים לגור בנכס ללא הגבלה על אף שהבעלות עליו עברה לאדם אחר בפועל. בכדי לממש את הזכות המדוברת יש למכור את הנכס לפי השווי של דירה תפוסה, כלומר, במחיר נמוך יותר מהמחיר של השוק. המודל המדובר מאפשר לבעלי דירות בגיל השלישי שזקוקים לכסף ובד בבד אינם מעוניינים להתגורר בבית אבות אלא להתגורר בביתם בלבד, לעשות זאת.

חשוב לדעת כי גם לירושה עצמית וגם למשכנתא הפוכה יש יתרונות. משכנתא הפוכה מציעה פתרון עבור בני הגיל השלישי אשר לא פעם נתקלים בקושי בנטילת הלוואה וזאת בשל גילם וכן בשל כושר העבודה שלהם. המשכנתא ההפוכה למעשה מאפשרת להם לסייע לילדים שלהם בגיוס הון עצמי לרכישת דירה, לצאת לטיול גדול שהם חולמים עליו בגיל הזה ועוד. גם לירושה עצמית יש כמה יתרונות. במסגרת מודל זה האדם יכול לקבל סכום גדול יותר מהלוואת משכנתא הפוכה וזאת בשל המכירה שמאפשרת לבעל הנכס להמשיך להתגורר בדירתו מבלי שיידרש לשלם על כך שכירות. כמו כן, במודל זה בעל הנכס גם זכאי להשכיר את הדירה שלו לאדם אחר ואף לקבל עליה דמי שכירות.

תוכן עניינים

Nursing Home Guidance

הנחיות חשובות לבחירת בית אבות סיעודי

במהלך בחירת בית אבות סיעודי, חשוב להבין את צרכי האדם שצפוי להתגורר במקום. זה יכול להיות הכל מהכוח הפיזי של האדם, המצב הנפשי שלו, הצורך בטיפולים מיוחדים או הצורך באישורים מסוימים. הכרה תמהה בצרכים תוכל להכווין את החיפוש אל המקום המתאים ביותר.

לקריאת המאמר »
עורכת דין

הבטחת מורשתך: המשמעות של יצירת צוואה לאזרחים ותיקים

ככל שאנו נכנסים לשנות הזהב שלנו, זה הופך להיות יותר ויותר חשוב לעשות סידורים לעתיד. זקנים רבים מתעלמים מהחשיבות והצורך ביצירת צוואה. קשישים רבים מניחים שרכושם יעבור אוטומטית ליקיריהם, אך ללא צוואה, אין ערובה לכך שרצונותיהם יתגשמו.

לקריאת המאמר »