כל מה שצריך לדעת על מעבר בין דורי

רבים טועים לחשוב כי מעבר בין דורי הינו כתיבת צוואה, כאשר ברוב המקרים חלוקת הרכוש נקבעת כחלוקה שווה בין הילדים, בפועל חלוקת הרכוש איננה עניין טכני, ויש הרבה סוגיות שבעזרתן ניתן להגדיל את ההון שאנו מעבירים לדור הבא. המשיכו לקרוא ולמדו על כל מה שאתם צריכים לדעת על הסוגיות החשובות של מעבר בין דורי מפי המומחים. 

מה זה מעבר בין דורי תכנון פיננסי?

כשאנחנו מדברים על מעבר בין דורי תכנון פיננסי אנחנו מתכוונים לאופן בו נתכנן את העברת הנכסים או העסקים שלנו לדור הבא. במסגרת התכנון אנו נתכן גם כיצד נחלק את הירושה שאנחנו מתכוונים להוריש. כלומר, כיצד נתאים את מתן הנכסים או העסקים שלנו תוך לקיחת בחשבון של כל הנכסים הקיימים של היורש, כמו גם כיצד להימנע מסוגיות מיסוי מורכבות. 

סוגיות של העברת נכסים טרם ירושה

בעת תכנון העברה בין דורית ישנם מצבים שעדיף מטעמים רבים לבצע העברת נכסים כאשר הצדדים עדיין בחיים. העברות במתנה או נאמנות הם חלק מהכלים שאנו משתמשים. העברות נכסים אילו יכולות לשמר את הנכסים המשפחתיים ולחסוך תשלומי מיסים. לדוגמא במשפחה שיש בה שתי דירות ניתן להעביר דירה אחת במתנה או למכור אותה ולהישאר עם דירה יחידה אותה ההורים מורשים לילדים. במקרה כזה כשהילדים ימכרו את דירת הירושה הם עשויים לקבל פטור מהרווח של הדירה (פטור ממס שבח). 

הסוגיות שיש לדעת טרם הרישום המשפטי של הצוואה

לטענת המומחים לתכנון פיננסי חכם, אכן מדובר בתחום שרבים לא מודעים אליו, והמשמעות שלו הינה תמורה גדולה עבור היורשים. כעת הם משתפים אתכם בחלק מן הסוגיות העיקריות בכל הקשור במעבר בין דורי, שיש להיות מודעים אליהם טרם ההתייצבות אצל עורך הדין לביצוע הרישום המשפטי של הצוואה.

סוגיית הנכסים הפנסיונים כחלק מחלוקת הרכוש

בעת תכנון העברה בין דורית יש לשים לב לקביעת המוטבים במוצרים הפנסיונים, ולוודא כי הרישום אכן מתאים לתכנון. חשוב לציין כי הנכסים הפנסיונים ברובם אינם נחשבים לחלק מהעיזבון, ולפיכך במקרים בהם תהיה סתירה בין הצוואה לבין רישום המוטבים, יכולה להיווצר סיטואציה בה המוטבים הרשומים יגברו על החלטת הצוואה.

בנוסף לכך, ברוב המקרים תגמולים פנסיוניים יהיו פטורים ממס בעת מעבר בין דורי. לפיכך משתלם יותר לקחת בחשבון את הנתון הנ"ל במעמד מימוש כספים אלה במקרים בהם קיימים נכסים נוספים. 

סוגיות מיסוי

במדינת ישראל אין נכון להיום מס ירושה, אך אל תתנו לזה לבלבל אתכם. חשוב שתדעו כי תכנון לא אופטימאלי של נכסים עלול לייצר חבויות מס כאלה ואחרות. על מנת שתבינו זאת טוב יותר נמחיש לכם את זה בדוגמא הבאה: ניקח לצורך הדוגמא משפחה עם שלושה ילדים שיש ברשותה שלושה נכסי נדל"ן.

אפשרות החלוקה המקובלת הינה חלוקת כלל הנכסים לשלושה חלקים שווים מכל הבתים. אך מה יקרה אם בפועל אחד הילדים יעדיף את חלקו במזומן ולא בנכס פיזי? במקרה כזה מכירת חלקו בנכס לאחיו מכספים שאינם חלק מכספי הירושה יובילו לחבות מס. תכנון מעבר בין דורי נכון ימנע את זה.

העברה בין דורית בעסקים משפחתיים

עסקים בתוך המשפחה הינם עניין רגיש במיוחד, ומכאן חשיבות התכנון הנכון על מנת לשמור על שלום בית. במקרים של עסקים משפחתיים אנחנו רואים כי ברוב המקרים רק אחד מהילדים השתלב בעסק המשפחתי. במקרים אלה קיימת מורכבות תכנון ההעברה בין דורית, אם ברמה העסקית (שמירת האוטונומיה לילד הממשיך בפועל), ואם ברמה הפיננסית (כיצד לתמחר את שווי העסק וחלוקת יתרת הרכוש מבלי שהפעולה תפגע במרקם המשפחתי הרגיש והחשוב בין הילדים).

לסיום

תכנון מעבר בין דורי נכון יביא לא רק לחיסכון כספים, תשלומי מיסים ועוד. אנחנו רואים אינספור סיפורים של סכסוכים על רקע ירושות, וזה מצבים מאוד לא נעים. תכנון נכון יצמצם את הסיכויים לסכסוכים, וישמור על שלום בית בין היורשים, וכולם יהיו מרוצים. 

תוכן עניינים

Nursing Home Guidance

הנחיות חשובות לבחירת בית אבות סיעודי

במהלך בחירת בית אבות סיעודי, חשוב להבין את צרכי האדם שצפוי להתגורר במקום. זה יכול להיות הכל מהכוח הפיזי של האדם, המצב הנפשי שלו, הצורך בטיפולים מיוחדים או הצורך באישורים מסוימים. הכרה תמהה בצרכים תוכל להכווין את החיפוש אל המקום המתאים ביותר.

לקריאת המאמר »
עורכת דין

הבטחת מורשתך: המשמעות של יצירת צוואה לאזרחים ותיקים

ככל שאנו נכנסים לשנות הזהב שלנו, זה הופך להיות יותר ויותר חשוב לעשות סידורים לעתיד. זקנים רבים מתעלמים מהחשיבות והצורך ביצירת צוואה. קשישים רבים מניחים שרכושם יעבור אוטומטית ליקיריהם, אך ללא צוואה, אין ערובה לכך שרצונותיהם יתגשמו.

לקריאת המאמר »