כל המידע על בדיקת הליקובקטר

חיידק הליקובקטר פילורי הוא חיידק נפוץ באוכלוסייה אך לא תמיד הוא גורם לתסמינים. כאשר כן יש תסמינים הם יכולים להיות קשים ולגרום לסבל רב ולכן יש לבצע בדיקת הליקובקטר כדי לאשר את הימצאותו וכדי לקבל את הטיפול הרפואי המתאים לו. מה כדאי לדעת על הבדיקה וכיצד היא מתבצעת? הכנו עבורך מדריך מלא. 

 

מהי בדיקת הליקובקטר ומתי היא מתבצעת?

תבחין נשיפה, או בשמו השני בדיקת הליקובקטר הנה בדיקה שנועדה לגלות את חיידק ההליקובקטר פילורי בקיבה. הבדיקה אינה פולשנית ומדויקת ביותר לזיהוי הימצאותו של החיידק בקיבה והיא נעשית כאשר יש חשד להימצאות החיידק בקיבה. 

מה יכול לגרום לרופא המטפל לחשוד שהחיידק קיים בקיבה? עם הליקובקטר פילורי תסמינים שונים יעלו את החשד ובהם הרגשה כבדה לאחר ארוחה, כאבים בבטן העליונה, הימצאות כיבים בקיבה או בתריסריון, הקאות ובחילות. יש להדגיש כי כאשר מדובר על מטופלים בני שישים ומעלה שסובלים מסימני אזהרה שונים כמו הקאות דמיות, ירידה במשקל, קושי בבליעה או צואה דמית ואנמיה סביר שהרופא המטפל ישלח אותם לגסטרוסקופיה במקום בדיקת הליקובקטר ובמקרים בהם המטופל משתמש באספירין או וולטרן באופן קבוע תתבצע בדיקת הליקובקטר כיוון ששילוב תרופות עם החיידק מגביר את הסיכון לכיב קיבה.  

 

כיצד מבצעים בדיקת הליקובקטר וכיצד יש להתכונן אליה?

רבע לפני שמבצעים בדיקת הליקובקטר יש להתכונן אליה ולפעול על פי ההוראות המדויקות של הצוות המטפל. יש צורך להיות בצום במשך שמונה שעות לפני הבדיקה, והצום כולל שתייה. ניתן להמשיך לקחת תרופות אך בלגימות קטנות מאוד של מים. אם יש טיפול אנטיביוטי קבוע יש להפסיק אותו שלושים יום לפחות לפני הבדיקה ואין לעשן שמונה שעות לפני הבדיקה גם כן. 

אנשים שמקבלים טיפול נוגד חומצה מסוג PPI יצטרכו להפסיק את הטיפול 14 ימים לפני הבדיקה, בכל טיפול אחד נוגד צרבת יש להיוועץ עם הרופא המטפל. 

 

מה כדאי לדעת על הבדיקה לפני? 

בתחילת הבדיקה המטופל נושף לתוך מבחנה, לאחר מכן הוא מקבל חומר סימון אותו הוא מתבקש לשתות ולחכות כחצי שעה. לאחר חצי שעה שוב נושפים לתוך המבחנה וזהו למעשה. מדובר על בדיקה לא פולשנית וללא כל הרדמה. לאחר בדיקת הליקובקטר המפענחים ישוו את כמויות איזוטופ הפחמן במבחנות לפני ואחרי הבדיקה, וכך הם יוכלו לקבוע האם החיידק אכן נמצא בקיבה. 

אז כאמור מדובר על בדיקה של חצי שעה לכל היותר, היא לאחר צום של שמונה שעות ומומלץ להביא לרגעים שלאחר הבדיקה מיץ תפוזים לשתייה. כדאי גם לדעת שאיזוטופ הפחמן אינו מסוכן כלל, הוא אינו רדיואקטיבי או פולט קרינה. בדרך כלל התוצאות יתקבלו לאחר שבוע מביצוע הבדיקה בתיק הרפואי בקופת החולים. 

 

איזה טיפול צפוי לאחר אישור הימצאות החיידק? 

תוצאות הבדיקה יוכלו לאשר האם החיידק אכן נמצא בקיבה, ומי שכן ימצא אצלו החיידק יקבל טיפול אנטיביוטי משולב שלאחריו יעבור בדיקה נוספת כדי לוודא שהחיידק לא נמצא יותר בקיבה. כדאי לדעת שמדובר על חיידק עמיד למדי ולכן יש צורך בכמה סוגי אנטיביוטיקה בו זמנית, אם שני טיפולים לא יצליחו להשמיד את החיידק מהגוף יש צורך לשקול חלופות אנטיביוטיות לטיפול. 

הנכתב לעיל מהווה מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי. 

תוכן עניינים

Nursing Home Guidance

הנחיות חשובות לבחירת בית אבות סיעודי

במהלך בחירת בית אבות סיעודי, חשוב להבין את צרכי האדם שצפוי להתגורר במקום. זה יכול להיות הכל מהכוח הפיזי של האדם, המצב הנפשי שלו, הצורך בטיפולים מיוחדים או הצורך באישורים מסוימים. הכרה תמהה בצרכים תוכל להכווין את החיפוש אל המקום המתאים ביותר.

לקריאת המאמר »
עורכת דין

הבטחת מורשתך: המשמעות של יצירת צוואה לאזרחים ותיקים

ככל שאנו נכנסים לשנות הזהב שלנו, זה הופך להיות יותר ויותר חשוב לעשות סידורים לעתיד. זקנים רבים מתעלמים מהחשיבות והצורך ביצירת צוואה. קשישים רבים מניחים שרכושם יעבור אוטומטית ליקיריהם, אך ללא צוואה, אין ערובה לכך שרצונותיהם יתגשמו.

לקריאת המאמר »