הפרעות שינה בגיל השלישי

ככל שאנו מתבגרים, חלים שינויים במבנה השינה. קיימת עלייה ניכרת בשכיחות הקשישים הסובלים מהפרעות שינה. מצד אחד, מחלות רקע מסוגים שונים המאפיינות גילאים אלה מעודדות את אותן הפרעות שינה ולעתים אף מהוות את הגורם העיקרי להן, אל מצד שני, הפרעות השינה עצמן הן אלה שגורמות לעלייה בתחלואה ולפגיעה משמעותית באיכות החיים. מחסור בשינה פוגע בכל מנגנוני גופנו, מערער את מצב הרוח ומחליש את המערכת החיסונית שלנו. מחסור בשינה מוביל לעייפות, חוסר באנרגיה, עצבים, חוסר סבלנות ואף נמצא קשר ישיר בין מחסור בשעות שינה לבין היווצרות קשת רחבה של מחלות.

 

סיבות וגורמים להפרעות שינה

קיימות מגוון רחב של סיבות המעודדות הפרעות שינה ולא פעם הרופאים או המטפלים שמקבלים את הדיווח מתקשים למצוא את הסיבה המדויקת. אורח חיים לקוי, תזונה לא מאוזנת, משקל עודף, שתייה מרובה של משקאות אלכוהוליים, עישון, צריכה של חומרים ממכרים כמו סמים למשל, הרגלי שינה לקויים, מחלות כרוניות אלו ועוד מעודדים הפרעות שינה.

 

מאילו הפרעות שינה סובלים בני הגיל השלישי?

  •   דום נשימה בשינה מדובר למעשה בהפרעה הנשימתית הכי שכיחה בהקשר של הפרעות שינה, הן באופן כללי והן אצל בני הגיל השלישי באופן ספציפי. 2-4% מהאוכלוסיה סובלים מבעיה זו. מדובר בחסימה מחזורית של החלק העליון של מערכת הנשימה בזמן השינה. אדם הסובל מדום נשימה יחווה הפסקה בזרימת האוויר והפחתה משמעותית בכמות החמצן בדם תוך עליה ברמות דו תחמוצת הפחמן. מצב זה גורם ליקיצה מחזורית והתעוררות חוזרת ונשנית משינה עמוקה. הדבר גורם לעייפות במהלך היום, חוסר ריכוז ואפילו נמצא קשר ישיר בין אנשים הסובלים מדום נשימה לבין היותם מעורבים בתאונות דרכים.
  •   נדודי שינה למעלה מ-10% מהאוכלוסיה סובלים או יסבלו מנדודי שינה. הנדודים באים לידי ביטוי בשלוש צורות: קושי בהירדמות, יקיצות לעתים קרובות מהשינה ויקיצה מוקדמת. נדודי שינה יכולים להופיע בכל גיל: תינוקות המקיצים פעמים רבות בשינה שלהם, בני נוער וגם מבוגרים וקשישים.
  •   ישנוניות יתרבין 4-5% מהאוכלוסיה סובלים מעייפות כרונית ונטיה להירדם באופן בלתי רצוני. הדבר פוגע באיכות החיים ומשפיע לרעה על התפקוד היומיומי.

 

כמובן שיש עוד מגוון של הפרעות שינה כמו הפרעות בתזמון הביולוגי של השינה, פארסומניות שזו קבוצה של מגוון של תופעות שמתרחשות בזמן השינה כמו הליכה ודיבור, נחירות ועוד.

 

אילו פתרונות טיפוליים קיימים שיכולים לסייע ולהקל?

ובכן, יש מגוון רחב של פתרונות טיפוליים המסייעים למגוון רחב של בעיות שינה. למשל, לאנשים הסובלים מדום נשימה כדאי לרכוש מחולל חמצן המסייע למנוע את אותה חסימת אוויר וכך מאפשר להם לישון ברצף ולהתמודד עם אותה בעיית עייפות קשה. יש אנשים שהטיפול שיומלץ עבורם הוא טיפול התנהגותי מסוג CBT ויש כאלה שיקבלו מרשם תרופתי לתרופה המסייעת ומעודדת שינה עמוקה. קיימים גם מגוון רחב של טיפולים אלטרנטיביים מתחום הרפואה המשלימה כמו דיקור, טיפול באמצעות צמחי מרפא, מדיטציה ודמיון מודרך, טיפול ביופידבק ועוד. הסיבה שטיפולים אלה נמצאו יעילים היא משום שפעמים רבות נמצא קשר ישיר בין לחץ, מחשבות וטורדנות כפייתית לבין בעיות שינה וברגע שהאדם מצליח לשחרר את אותן מחשבות, קל לו יותר להירדם והוא ישן טוב יותר.

 

 

 

 

 

 

 

 

תוכן עניינים

Nursing Home Guidance

הנחיות חשובות לבחירת בית אבות סיעודי

במהלך בחירת בית אבות סיעודי, חשוב להבין את צרכי האדם שצפוי להתגורר במקום. זה יכול להיות הכל מהכוח הפיזי של האדם, המצב הנפשי שלו, הצורך בטיפולים מיוחדים או הצורך באישורים מסוימים. הכרה תמהה בצרכים תוכל להכווין את החיפוש אל המקום המתאים ביותר.

לקריאת המאמר »
עורכת דין

הבטחת מורשתך: המשמעות של יצירת צוואה לאזרחים ותיקים

ככל שאנו נכנסים לשנות הזהב שלנו, זה הופך להיות יותר ויותר חשוב לעשות סידורים לעתיד. זקנים רבים מתעלמים מהחשיבות והצורך ביצירת צוואה. קשישים רבים מניחים שרכושם יעבור אוטומטית ליקיריהם, אך ללא צוואה, אין ערובה לכך שרצונותיהם יתגשמו.

לקריאת המאמר »